logo

Are you need IT Support Engineer? Free Consultant

İçerik Pazarlaması Nedir? Kapsamlı Rehber

  • By admin
  • Haziran 14, 2024
  • 76 Views

Birçok farklı kaynaktan ve edindiğimiz tecrübelerden yararlanarak, içerik pazarlaması hakkında her detayı içeren bu kapsamlı rehberi hazırladık. Rehberimizi okuyarak içerik pazarlaması ile ilgili merak ettiğiniz tüm soruların cevabını bulabilirsiniz. Ayrıca, birbirinden önemli aksiyon önerilerini de paylaşacağımız bu rehber sizin için harika bir yol haritası olacak. Hazırsanız, daha fazla vakit kaybetmeden başlayalım!

İçerik Pazarlaması Nedir?

İçerik pazarlaması, belirli bir değere ve alaka seviyesine sahip tutarlı içeriklerin, daha önceden bilinen kullanıcı kitlesi hedef alınarak oluşturulmasını ve bu kitlelerin harekete geçirilmesini sağlayan stratejik bir pazarlama yaklaşımıdır. Bu tanımdaki anahtar kelime “değer”dir.

Bu kelime, içerik pazarlamasını diğer tüm pazarlama ve reklam yöntemlerinden ayırır. Kullanıcılar bir öğeyi görmezden gelmek yerine, düzenli olarak takip etmeyi veya ondan faydalanmayı tercih ediyorlarsa, bu öğe içerik pazarlama stratejisinin bir parçası olmuştur.

İçerik pazarlaması bu “değerli” içeriği sunduktan sonra kullanıcıları motive etmeyi ve onlardan aksiyon almayı ihmal etmemelidir. Bu aksiyon markanıza değer getirecek her şey olabilir: Kullanıcılar içeriği kendi ağları içerisinde paylaşabilir, bülteninize üye olabilir, ürünlerinizi satın alabilir veya geri bildirimde bulunabilirler. Bu nedenle içerik pazarlama çalışmalarında yaygın olarak tercih edilen kanallar arasında sosyal ağlar, bloglar, görsel içerikler ve özel kullanıcılara sunulan e-kitaplar veya webinarlar gibi araçlar bulunur.

İçerik Pazarlamasının Özellikleri ve Avantajları

İçerik pazarlaması, dijital pazarlama alanının çok yönlü araçlarından belki de en kullanışlısıdır. Farklı konularda veya formatlarda değerlendirilebilecek bu araç, satış süreçlerinin de herhangi bir aşamasına rahatlıkla adapte edilebilir. Ancak, bu çok yönlülük bazı pazarlama uzmanlarını sadece “içerik üretmek için üretme” yanlışına da sürükleyebilir. Bu nedenle içeriğin değerine ve uzun vadede hedefine ulaşabilmesi için içerik pazarlama stratejisinin oluşturulması gereklidir. Bu sayede yatırım getirisinin (ROI) temin edilmesi mümkün hale gelir.

İçerik pazarlaması sanki öyle değilmiş gibi görünen reklam amaçlı üretilmiş içeriklerle yürütülen bir süreç değildir. İçerik Pazarlama Enstitüsü’nün kurucusu Joe Pulizzi’nin de dediği gibi: “Content marketing is not about “what you sell”, it’s about “what you stand for” yani içerik pazarlaması ne sattığınızla değil, markanızın neyi temsil ettiği ile alakalıdır. Doğru uygulandığında içerik pazarlaması, müşterilerle bağ yaratmanın en harika yoludur. Ayrıca, doğru uygulanan içerik stratejisi sayesinde pazarda güven ve saygınlık kazanırsınız. Firmanız keşfetme ve satın alma döngüsünün merkezinde konumlanır, kullanıcıların neyi gördükleri, neyi okudukları ve ne düşündükleri hakkında doğrudan etki sahibi olursunuz.

Etkili bir içerik pazarlama stratejisinin arkasındaki konsept, insanların ilgisini çekebilecek hikayeler anlatmaktan geçer. İçeriğinizin kullanıcılarınız tarafından “pazarlama” veya “satış” öğesi olarak görülmemesi gerekir. “Satış yapmaya çalışmayarak” daha fazla satış yapmanız mümkün hale gelir! İçeriğiniz markanızın tanıtımını yapıp satışlarını artırma gayesi güdeceği gibi, müşterilerinize yardımcı olmayı, onların faydalı bulacağı değerleri üretmeyi ve ihtiyaçlarını karşılamayı da hedeflemelidir.

İçerik Pazarlaması ile Hedeflerinize Ulaşmak

Bu strateji sayesinde giderek daha fazla kişiye erişmeyi ve onlara etkide bulunmayı başarabilirsiniz. İçerik pazarlama stratejiniz sizi diğerlerinden ayıran en güçlü araç haline gelebilir. Aşağıdaki sorulara “Evet” cevabını veriyorsanız, içerik pazarlaması sayesinde bu hedeflere piramidin en tepesinden en altına kadar erişebileceğinizi belirtmeliyiz:

  • İtibarınızı geliştirmek mi istiyorsunuz?
  • Sosyal komünitenizi büyütmeyi mi hedefliyorsunuz?
  • Yeni kaynaklar mı arıyorsunuz?
  • Listenize e-mail yoluyla üye olan kullanıcı sayısını mı artırmak istiyorsunuz?
  • İletişiminizi marka kimliğinizle mi yürütmek istiyorsunuz?
  • Müşterilerinizi düzenli müşterilere mi dönüştürmek istiyorsunuz?
  • Belirli bir alana özgü bir kitle mi oluşturmak istiyorsunuz?

Oluşturduğunuz her bir içerikte, hedeflediklerinizin neler olduğunu ortaya koymanız önemlidir. Bu sadece gelecek içeriklerinizin hedeflerini belirlemenizde değil, aynı zamanda mevcut içeriklerin takibini sağlamanızda ve onların başarısını ölçmenizde de katkı sağlar.

İşletmeler Neden İçerik Pazarlama Stratejisine İhtiyaç Duyar?

Belki de içerik pazarlamasının ne olduğundan daha çok, işletmelerin ona neden ihtiyaç duyduklarını anlamak daha büyük bir öneme sahip. İsim ve e-mail adresi bilgilerini saniyeler içerisinde temin edebildiğiniz liste alımları, PPC (pay-per-click) ya da fuar tanıtımları gibi hızlı geri dönüş sağlayan pazarlama yöntemleri ile karşılaştırıldığında içerik pazarlaması büyük bir yük gibi görünebilir. İçerik pazarlama yöntemi çoğunlukla, işletmeler bu yöntemlerin etkili olmadığını, çok pahalı olduğunu veya uygulanabilir olmadığını fark ettiklerinde kullanılmaya başlanır.

İçerik Pazarlaması ile Gelen Farklılıklar

İçerik pazarlaması stratejisinin diğer yöntemlere göre farkını ortaya koyan bazı örnekler şu şekildedir:

Diyelim ki işletmenizin ihtiyaç duyduğu müşterileri oluşturmak için PPC’yi birincil aracınız olarak kullanıyorsunuz. Daha fazla takipçiye ihtiyacınız olduğunda, ilgili anahtar kelimede her bir tıklamaya 2 TL teklif verdiğinizi varsayalım. Ay boyu süren kampanyanız sonucunda, 1.000 müşteri oluşur ve toplamda 20.000 TL harcarsınız. Peki ya sonraki ay? Diğer ay içerisinde aynı masrafı tekrar yapmanız gerekecek ve bu gelecek aylarda da devam edecek. PPC ile müşteri elde etmeye devam etmek istiyorsanız yapmanız gereken budur. Diğer bir ifadeyle, kesenin ağzını kapadığınızda müşteriler gelmeyi bırakacaktır. Aynı durum; liste alımı, fuar tanıtımı gibi müşteri elde ettiğiniz mecralar ve yöntemlerde de geçerlidir.

Şimdi bu durumun tersini ele alalım ve blog kullanımından bahsedelim. Hazırladığınız blogda ziyaretçiden müşteriye dönüşüm oranınızın PPC kampanyanızdaki ile aynı ve %2 olduğunu varsayalım. Bu; ilk ay içerisinde blogunuzdaki gönderiyi okuyan 100 kişiden ikisini müşteri olarak kazanacağınız anlamına gelir. Burada içerik pazarlaması stratejisinin PPC’den farkı, gelecek aylarda aynı çabayı aynı alanda göstermenize gerek kalmamasıdır. Zamanla bu içerik sitenize kullanıcıların yönelmesine katkıda bulunmaya devam eder. Ayrıca, sadece o gönderi değil, yazdığınız her bir blog gönderisi aynı işlevi görmeye devam eder.

İçerik Pazarlamasının Katkıları

Diğer bir deyişle, içerik pazarlaması, işletmeleri tahmin edilebilir, ölçeklendirilebilir ve masrafsız şekilde yönlendirilmiş trafik üzerine kurgular. Bu, her ay düzenli olarak yatırım yapmayı gerektirmez.

İçerik pazarlaması diğer pazarlama kanallarını da destekler. Sosyal medya pazarlaması için ek içerikler üretir ve SEO çalışmalarına doğal iç linkler oluşturarak katkıda bulunur. Sitenizin kaliteli içeriklerle arama motorlarında daha fazla görünmesini sağlar. Hatta pek çok firma, SEO çalışmalarını içerik pazarlaması stratejilerine bağlı olarak yürütmelidir.

İçerik Pazarlaması Stratejisine Nereden Başlamalı?

Başarılı tüm içerik pazarlama stratejilerinin yola çıkış noktası olarak temel aldığı iki adım bulunur. Bunlar:

a. Hedeflerin tanımlanması
b. Görev tanımı

Bu iki temel eleman, içerik pazarlamasının anahtar bileşenleridir. Sadece ne tür içerik üreteceğinize karar vermenizi sağlamakla kalmaz, aynı zamanda içerik projelerini bir işletme gözüyle değerlendirerek ne tür içer

ik üretmemeniz gerektiğini de anlamanıza yardımcı olurlar.

İçerik Bileşenleri: Ne, Neden ve Nerede Soruları

Anafikir, işletmenizin ne tür içeriklere ihtiyaç duyacağını ve vermek istediği temel mesajların neler olduğunu belirlediğiniz temel stratejinizi oluşturan bileşendir. Anafikir, işletmenizin hedeflerini ve hedef kitlenizin ilgi alanlarını baz alarak oluşturulmalıdır. İçeriğinizi nasıl kaynaklandıracağınızı ve şekillendireceğinizi belirler.

  • Erişmek istediğiniz kitle profili
  • Söz konusu kitlenin içeriğinizden ne alacağı
  • Hangi konulardan bahsetmek istediğiniz
  • Her bir bölümün arkasındaki ana fikir nedir?
  • İçeriğinizin kaynağı nedir?

Mimari ise içeriğinizin formatıyla, düzenlemesiyle ve görüntülenmesiyle alakalı bileşendir. İçeriğinizin yapısı ile ilgili kendinize yöneltmeniz gereken sorular aşağıdaki gibi olabilir:

  • İçeriğiniz ne tür formatlara sahip olacak?
  • Hedef kitlenize ulaşmak için kullanmanız gereken kanallar nelerdir?
  • Kullanıcılar içeriğinizi nasıl kullanacaklar?
  • Hedef kitlenizle iletişime geçmek için tercih edebileceğiniz en ideal kanallar hangileridir?
  • İçeriğinizin diğer içeriklerle etkileşimi nasıl olmalı?
  • Metadata ve diğer tag’ler nasıl kullanılmalı?

İçeriklerinizin temel yapısını yukarıdaki kriterlere göre oluşturduktan sonra, onların kullanıcılara daha fazla hitap etmesi için şu iki soruyu da kendinize ve kullanıcılara yöneltmeniz faydalı olacaktır:

  • Sitenize veya içeriğinize yönelen kullanıcıların öğrenmek / bulmak veya yapmak istediği en önemli 2-3 şey nedir?
  • Sitenize veya içeriğinize gelen kullanıcıların siteniz içerisinde öğrenmesini / bulmasını veya yapmasını istediğiniz öncelikli 2-3 şey nedir?

Bu sorulara yönelik verdiğiniz cevaplar, sitenizin ve içeriklerinizin mimarisinde en önemli sorular haline gelir.

İnsan Bileşenleri: Nasıl ve Kim Soruları

İş akışı, içerik üretim sürecinizi ortaya koymakla, kullanmak istediğiniz araçları ve yüksek kalitede sonuçları başarılı şekilde üretebilecek içerik pazarlama stratejilerini yürütecek kişileri belirlemekle alakalıdır.

  • Ekibinizde bu konudan sorumlu kim olmalı?
  • İçeriği oluşturmak için gerçekçi zaman aralıkları ne kadar?
  • Kaynaklarınız nereden gelecek?
  • İçeriğiniz nasıl yayınlanacak ve bu site formatını etkileyecek mi?
  • İçeriğinizin hangi aşamada tekrar gözden geçirilmesi ve onaylanması gerekecek?

İnfografikteki son parça olan yönetim kısmı ise içeriğinizle veya içerik stratejinizle ilgili önemli kararlar alınması gerektiğinde bu kararları kimlerin alacağı ile ilgilidir.

  • İşletmenizin içerik stratejisinden kim sorumlu?
  • Strateji sorumlunuz kim?
  • İçeriklerin formatını ve stilini kim belirliyor?
  • Son aşamalarda değerlendirme ve gözden geçirmeden kim sorumlu?
  • İş akışını ve süreci belirleyen kim?
  • Çalışmanın başarısını ölçmekten kim sorumlu?

Araştırma ve Analiz

İçerik pazarlaması döngüsünün ilk adımı olan araştırma ve analiz adımıyla, içeriğinizin alakalı olup olmadığını ve hedef kitlenize ve iş ihtiyaçlarınıza ne derece yönelik olduğunu belirleyebilirsiniz. Firmanızın hedefleri ne olursa olsun, pazarlama stratejiniz ve onunla birlikte içerik pazarlaması stratejileriniz belirli bir veya birden fazla hedefe yönelik şekilde odaklanmalıdır. İçerik stratejisini belirlerken firmanızın farklı kaynaklardaki pazarlama stratejilerini ve bu pazarlama stratejilerindeki temel yaklaşımlarını bilmek büyük önem taşır. Bu sayede içerik pazarlaması stratejilerini her bir pazarlama temasının altında yatan hikayeyle destekleyebilir ve markanızın anlatımını pekiştirebilirsiniz.

Sitenizi Tanıyın

Eğer yeni bir site oluşturmuyor veya küçük bir siteden devam etmiyorsanız, önceki içeriklerinizi gözden geçirerek işe başlamanız gerekir. Yeni bir içerik stratejisi hedeflediğinizde, site içinde detaylı bir değerlendirmede bulunmak oldukça önemlidir. Bu sayede sitenizin mevcut mimarisi, kalitesi hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.

Sitede bulunan içeriklerin trafik hacimleri ve performansları gibi parametrelerle ilgili hızlı ve temel bir değerlendirme yapmak istiyorsanız, içeriklerinizin niceliğine dair bir envanter oluşturabilirsiniz. Bu envanter içerisinde içeriklerin konumları, formatlar, sayfa türleri, trafik, hemen çıkma oranı (bounce rate), sosyal paylaşımlar, linkler gibi özellikler yer alabilir. Bunlara kelime sayısı, okunabilirlik değerleri, yazar ve tarih gibi parametreleri de ekleyebilirsiniz.

Hedef Kitlenizi Tanıyın

Bu aşamada içeriklerinizi oluşturacağınız kitleyi belirlemeniz gereklidir. Kullanıcı kitlesinin ihtiyaçlarının ne olduğuna ve içerikle olan etkileşimlerinin nasıl olabileceğine yönelik çalışmalarda bulunmalısınız. Müşteri profilinizi anlamak için onları ailenizden bireylermiş gibi incelemeniz gerekir. Hedef kitlenizi daha iyi tanıyabilmek ve oluşturabilmek için kendinize sorabileceğiniz bazı sorular şunlar olabilir:

  • Online kitlenizi nerede bulabilirsiniz?
  • Kitlenizin dikkatini en çok çeken öğeler neler?
  • Ne tür içerik konuları ve formatları paylaşıyorlar?
  • Espri anlayışları var mı?
  • Hangi gazeteleri / dergileri / siteleri okuyorlar?
  • Onlar üzerinde etki sahibi olan kişiler kimler?
  • Onlara ulaşmak veya iletişim kurmak için en doğru zaman hangisi?

Pazarlamaya yönelik çalışmalarınızın doğru insanlara ulaştığından ve onlarla etkileşime geçtiğinizden emin olmanın en iyi yolu, araştırmanızı detaylandırmaktır. Bunun için kullanılabilecek yöntemlere şunlar örnek verilebilir: Site analitik verileri, belirli odak grupları oluşturma, varış sayfalarının yönetimi gibi yöntemler.

Sektörün İleri Gelen, Kitlenize Etki Eden Kişileri Belirleyin

Sektörünüzde hedef kitlenize pozitif etki eden kişiler ve kurumlar içerik pazarlamasındaki kilit isimlerdir. Onların ne hakkında konuştuğunu bilmek bu noktada sizin için önemli olacaktır. Bu etkiye sahip kişiler pek çok yerde bulunabilirler. Ünlü bloggerlar, gazeteciler ve endüstri uzmanları bu kişilere örnek olarak gösterilebilir. Bu kişileri sosyal medya üzerinden araştırma niyetindeyseniz, Moz’un Followerwonk aracını kullanabilirsiniz. Bu araç ile sizi ya da rakiplerinizi takip eden yetkin kişileri belirleyebilirsiniz. Hedef kitlelerinizi karşılaştırabilir, top tweet’leri görebilir ve kitlenize ulaşmak için en doğru zamanı belirleyebilirsiniz.

Rakiplerinizi Detaylıca İnceleyin

Rakiplerinizi takip etmek, pazarlama çalışmalarınıza ve içerik üretiminize her alanda geliştirici bir etki yaratabilir. Bu şekilde onların güçlü ve zayıf yönleri hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. Bu noktada dikkat etmeniz gereken bazı noktalar şunlardır:

  • Siteleri ve içerikleri nasıl şekillendirilmiş?
  • Hangi konuları aktarıyorlar?
  • Hangi içerik formatlarını kullanıyorlar?
  • Marka kimliklerini nasıl konumlandırıyorlar?
  • Dijital komüniteleriyle nasıl ilişki kuruyorlar?
  • İçerikleri başarılı mı?

Rakiplerinizi araştırırken kullanabileceğiniz birkaç farklı yol bulunmaktadır. Rakip bir sitenin analizini yaparken, kendi sitenizde uyguladığınız yönteme benzer bir yöntem izleyebilirsiniz. Buzzsumo ve Ahrefs gibi araçlar ile rakiplerinizin sitesinde en çok link alan ve paylaşılan içerikleri belirleyebilir, içeriklerinin en iyi performans gösterdiği sosyal medya kanallarını görebilirsiniz. Ayrıca Google’ın alarm servisi ya da Talkwalker gibi araçlarla alarm kurarak rakiplerinizden eşzamanlı haberdar olabilirsiniz.

Planlama: İçerik Pazarlama Stratejinizin En Önemli Adımı

Hedeflerimizi belirledik ve gerekli araştırmalarımızı tamamladık, şimdi atılması gereken adım plan geliştirmektir. Konu, topladığınız bilgilerle verileri uygulama adımına geldiğinde, Colleen Jones’ın bu konu hakkında söylediği şu sözü unutmamak gerekir: “Sahip olduğunuz veriler gözlerinizdir, beyniniz değil.”

Yaratıcı planlama, bir çalışma içerisinde sahip olduğunuz bilgilerin ve sınırlandırmaların, belirli bir mesajı ileten ürün veya ürünler halinde uygulanması veya dönüştürülmesidir. Bu, farklı alanlardan birikimleri bir araya

getiren süreç, yeni fikirler geliştirmek için tasarımcıları, araştırmacıları, yaratıcı süreçlerden sorumlu ekip elemanlarını ve geliştiricileri bir araya toplar.

Fikir Üretme

Hedef kitlenize ve amacınıza uygun hikayeler yaratmak oldukça zor bir iştir. Başlangıç noktanız, araştırmanız sırasında ortaya çıkan, hedef kitlenizin talep ettiği konuları dikkate almak olmalıdır. Konuyu belirlemenizin ardından içeriğinizde bulunacak argümanları ne şekilde anlatacağınızı belirlemek zor olabilir. Bunun için uzmanların önerisi, arkadaşlarınızla sohbet ederken konuşabileceğiniz argümanları belirlemenizdir. Eğer içeriğiniz online olmaktan çıkıp çevrimdışı olmayı başarıyorsa, konu seçiminizin gerçekten iyi olduğunu anlayabilirsiniz.

Eğer çıkmazda olduğunuzu düşünüyorsanız şu üç yaklaşımı dikkatle okumanızı öneririz:

  1. Bir deneyim ile alakalı bilinmeyen ve sürpriz bir konu ortaya çıkarın.
  2. Bir olayın, normun, davranışın, konseptin, mitin arkasındaki “Neden?”e bakın. Hatta daha iyisi: Genel varsayımları haksız çıkarın!
  3. Sosyal bir norm, ünlü bir ürün ya da konsept hakkında hedef kitlenizin bilmediği bir şeyi anlatın. Bu çevrimdışı hayatta da diyaloglar yaşatacak bir içerik olacaktır. Buna örnek olarak popüler ve basit yaklaşımı ile viral olan The Renegae Eczanesi’nin infografiğini verebiliriz. Eczane bu infografikte “Kola içtikten bir saat sonra neler oluyor?” sorusunu yanıtlıyor.

Bu infografik yayınlandıktan sonra yakaladığı etki üzerine birçok farklı kaynak, en sevdiğimiz yiyeceklerin vücudumuza etkisiyle alakalı infografikler hazırlamaya başladı.

Okuyuculara kendileri ya da tanıdıkları insanlar hakkında bir şeyler anlatan, kimlik üzerine kurulu içerikler üretin. Buzzfeed’in İngiltere editörü Luke Lewis’in viral içerik etkinliğinde anlattığı anısını buna örnek gösterebiliriz. Avustralya’ya onunla aynı genetik hastalığa sahip, Treacher Collins sendromlu küçük bir kızı görmeye giden adam ile alakalı bir makale yazılıyor. İlk başta performansı düşük olan bu makalenin başlığına belirleyici bir öğe koyarak adamın Yorkshire’lı olduğu belirtiliyor. Bu belirleyici öğe sonrası bu içerik viral oluyor. Bunun nedeni, Yorkshire’da bulunan okuyucuların konuya daha yakın hissetmesi ve bu içeriği networkleriyle paylaşmaya daha yatkın olmalarıydı. Bu paylaşımlardan sonra ağ gitgide büyüyerek içeriğin viral olmasını sağladı.

Nostalji kartını kullanın. Nostalji bir zamanlar psikolojik bir bozukluk olarak değerlendiriliyordu. Fakat günümüzde nörolojik bir savunma sistemi olduğuna inanılıyor. Geçmişe duyulan özlem evrensel olup, nostaljinin geniş kitlelere erişmek için kullanımı şaşırtıcı değildir.

İçerik Yapısının ve Formatlarının Belirlenmesi

İçerik pazarlaması yürütmek, aynı anda bir orkestra yönetmek, bir düğün organize etmek veya sahne için bir gösteri hazırlamak gibi hissettirebilir. Planlı ve belirli bir formata göre içerik yapısının oluşturulduğu içerik pazarlama stratejilerinin, bu tür uygulamalar ile yönetilmeyen pazarlama stratejilerine göre çok daha yüksek başarı oranına sahip olduğu bir gerçektir. İçeriğimizde faydalandığımız Builtvisible’ın içeriğinde de bahsedildiği üzere, Curata’nın İçerik Pazarlama Piramidi bu noktada önemli bir yol gösterici olabilir. Curata’nın Piramidi toplamda üç katmana sahip beş farklı seviyeden oluşur. Bu katmanları ayrı ayrı inceleyelim.

Seviye 1: Temel İçerik

Temel içerik, doğası gereği içerisinde araştırmayı ve anlamayı barındırır. Varlıklar ise araştırma sonucu ortaya çıkan bu temel içeriklerden ve tecrübelerden üretilir. Varlıklar olarak ifade ettiğimiz piramidin en tepesinde bulunan içeriklere örnek olarak kitapları, e-kitapları ve kılavuzları örnek verebiliriz. Bu varlıklar, piramidin alt tarafında bulunan kısımlar için kaynak görevi görür ve onlara geçişi sağlar. Piramidin diğer kısımlarında bulunan tüm varlıklar ise ziyaretçilerinizi bu temel varlıklara yöneltmeyi ve onları müşteriye çevirmeyi hedefler.

Seviye 2, 3 & 4: Türetilmiş Varlıklar

Piramidin ortasındaki varlıklar, temel içeriklerden elde edilen – türetilen – varlıklardır. Bu araçlar sayesinde temel içeriğin bir kısmını daha küçük parçalarla ve daha belirli özelliklere yoğunlaşarak sunmak mümkün hale gelir. Bu içerikler diğerlerine göre daha kolay ulaşılabilir oldukları gibi çeşitli formatlarda gelebilirler:

  • Uzun blog yazıları, sunumlar, infografikler ve SlideShare’lar (Seviye 2 & Seviye 3)

Bu içerikler, ana gelir hedefinize ve büyüme stratejinize de bağlı olarak genelde kazanç elde etmeye yönelik içerikler değildirler. Bu tip içerikler her hangi seviyeyi temsil ederlerse etsinler, kullanıcılarınızla doğrudan erişmek üzerine kurgulanmışlardır – sonuç itibariyle de kazanç sağlamayı hedeflediğiniz içeriklere yönlendirme hedefi taşırlar.

  • Blog yazıları ve dağıtılan içerikler (Seviye 4)

Seviye 4 içerisinde bulunan içeriklerin, Seviye 2 ve 3 içeriklerine göre daha yaygın şekilde üretilmeleri gerektiğini söyleyebiliriz. Günlük olmasa da, haftalık olarak içerik üretme sürecinin parçası haline gelirler ve içerik pazarlama stratejiniz için farklı bir tür araç görevi görürler. Bu tip içerikler için, içerik pazarlama stratejilerinin deyim yerindeyse “yağı balıdır” diyebiliriz. Dağıtılan içerikler ile ise farklı medya kaynaklarını kullanarak temel içeriğinize kullanıcıları yönlendirmeyi hedeflersiniz.

Seviye 5: Mikro – İçerikler

İçerik pazarlaması piramidinin en altında ise tanıtıcı ve iletişime dayalı mikro içerikler yer alır. Seviye 5 içerikleri diğer tüm içeriklerinize yönelik farkındalığı artırmayı, tüketimi yükseltmeyi ve aksiyon almayı en üst seviyeye çıkarmayı hedefler. Seviye 5’e örnek olarak sosyal medya paylaşımlarını verebiliriz.

Planların Yazılı Hale Getirilmesi

Her içerik pazarlama çalışması, teoride en az bir temel varlığa (satışı yapılan varlıklar) ve bu varlığın türevi olan birkaç yan varlıkla birlikte, çok fazla sayıda mikro içeriğe sahip olmalıdır. Tüm bu varlıkların planlanması ve dokümante edilmesi içerik pazarlamasının faydalarını artırmak için gereklidir. Yeni bir blog yayınlamayı düşünen pazarlamacılar için, söz konusu sürecin anahtar kelimeler ve kullanıcı araştırması tabanlı olacak şekilde, yazılı ve planlı bir hale getirilmesi sürecin başarısının sağlanması açısından önemlidir.

Bu süreçte kendi yapılacaklar listenizi oluştururken düşük öncelikli varlıklar ve mikro içeriklerinizin esnek şekilde planlanması gerektiğini unutmayın. Bu sayede temel varlığınızla ve marka pozisyonunuzla ilgili trendleri ve olayları takip ederek içeriklerinizi onlara göre de planlayabilirsiniz.

Üretim Aşaması

Firmanızın ve içeriğinizin yönetim yapısına da bağlı olarak, içerik üretim süreciniz aşağıdakine benzer bir yapıya göre şekillendirilmelidir:

Bu yapıda gördüğünüz gibi içerik yayınlama süreci sadece üretim ve yayınlamadan değil, aynı zamanda farklı değerlendirme süreçlerinden de geçiyor. İçeriklerin farklı deneyimlere sahip, farklı birimlerde çalışan konuyla ilgili kişilerin de kontrolünden geçerek yayınlanması içeriğin hedefine ulaşmasında önemlidir.

Çok Sayıda İçerik Yerine Kaliteli İçerik

Varlıklarınızı üretmeye başladığınızda her zaman niteliği, nicelikten önde tutun. Acrolinx tarafından son zamanlarda yapılan bir araştırma sonucuna göre, kullanıcıların %59’luk kısmı kötü dil bilgisi ve imla hatalarına sahip bir web sitesinden alışveriş yapmamayı tercih ettiklerini göstermiştir.

İçeriklerinizin Kaynağı

Her ne kadar içerik pazarlama ve dijital pazarlama endüstrisi içerisindeki uzmanların bu konuda farklı görüşleri olsa da, Curata’ya göre içeriklerinizin %65’i orijinal, %25’i farklı kaynakların düzenlenmesi ve %10’u ise doğrudan konu hakkında diğer kaynakların belirttikleri hakkında ol

malıdır. Huffington Post ise bu konuda daha farklı bir yaklaşımla “%30 kaynak düzenlemesi, %30 orijinal ve %30 deneyimsel sonuçlar” ölçeklendirmesini vermektedir. Hangi yöntem sizin için kullanışlı olursa olsun, farklı kaynaklardan toplanan içerikler içerik pazarlama stratejisinin önemli ve genel bir bileşenidir.

Curated – Toplama İçerikler

Toplama içerikler, basit olarak, diğer sitelerdeki alıntıların, küçük parçaların ve içeriğin belirli bölümlerinin herhangi bir lisans ihlali yapılmadan kullanılması anlamına gelir. Bu içeriklerin alındıktan sonra siteniz içerisinde sizin içeriğinize özgü şekilde kullanılmaları, onların lisans ihlali yapılmadan kullanılmasına olanak verir. Buzzfeed oluşturduğu listelerle, söz konusu toplama içeriklerin internetteki en büyük uygulayıcılarından birisidir. Toplama içerikler ile çok sayıda resim, makale, anekdot ve alıntıyı toplayabilir ve kullanabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken nokta, yeni oluşturduğunuz içerikte, içeriği aldığınız kaynağa vermeniz gereken link ve söz konusu içeriğin sadece bir kısmını almış olmanızdır.

Lisanslı İçerikler

Lisanslı içerikler, toplama içeriklerin tam tersi şekilde bir hayli pahalı olabilir fakat bu içerikler size profesyonel bir gazeteci tarafından yazılmış içeriği kullanma hakkı tanır. Kendi üretim içeriklerinize göre daha az insan gücü gerektirdiği gibi, güvenilir ve yüksek standart sahibidir.

Kullanıcıların Oluşturdukları İçerikler

Kullanıcılarınız tarafından oluşturulan içeriklerin bir içerik pazarlama stratejisinin merkezine yerleştirilmesi, markanızın tanıtılması ve büyütülmesi konusunda bir hayli etkili olabilir. Kullanıcılar tarafından üretilen içerikler, akıllı telefonların ve sosyal ağ kullanıcılarının artışı ile giderek daha fazla aktif hale geliyor. Fotoğraf, yorum, sanat ve online müzik paylaşan kişi sayısı da giderek artıyor. Nielsen, kullanıcıların bir marka hakkında yaptığı yorumların güvenilir en iyi ikinci kaynak olduğunu ve insanların birbirlerine bir reklama veya ürün tanıtımına güvendiğinden daha fazla güvendiğini söylüyor. Bu nedenle kullanıcıların oluşturdukları içerikler oldukça güçlü olabilir. Bu içerikler farklı seviyede bir desteği ve müşteri güvenini de beraberinde getirir.

Starbucks’ın White Cup Contest (Beyaz Bardak Yarışması) örneği, bu tür içeriklere sevimli bir örnek olarak gösterilebilir. Amerika ve Kanada’da yapılan bu yarışmada, kullanıcılardan Starbucks bardaklarını kullanarak oluşturdukları sanatsal tasarımların fotoğraflarını paylaşmaları istenmiştir. Kazanan tasarım, Starbucks’ın geri dönüşümlü bardaklarına sınırlı sayıda basılarak satışa sunulmuştur. 4.000’e yakın kişinin katıldığı yarışma, Starbucks’a kullanıcıların oluşturduğu geniş bir içerik kütüphanesi sağlamıştır.

İçeriği Yaymak

Sonraki adım, içeriklerinizi doğru kişilerle buluşturmayı sağlamaktır. Araştırma ve analiz aşamasında stratejinizin kullanıcılarınızı nerede bulabileceğinizi, onların neleri okumaktan hoşlandığını ve ilham aldıkları kişilerin kimler olduğunu tanımlamanız gerekir. Ek olarak en çok ne zaman aktif şekilde online olduklarına dair de bilgi edinmelisiniz.

İçeriğinizi Yaymak İçin Aksiyon Önerileri

İçeriğinizi dağıtmaya başlamadan önce, içeriğinizi yeteri miktarda düzenlemeniz gereklidir. Bu sayede kendi kendini mümkün olduğu kadar yayabilecek kapasiteye sahip olmalıdır. Daha sonra ise içeriğinizi ilgili yayıncılara girişini yapmalı ve insanları etkileme gücü olan kişilerle paylaşmalı, sosyal ağlardan ve email yoluyla kullanıcılarınızla doğrudan etkileşime geçmelisiniz. İçeriğinizi yayma konusunda başarı şansınızı artırabilecek bir liste şu şekildedir:

Güçlü Başlıklar Oluşturun

Her ne kadar “yem başlıklar” herkesin ruhunu bunaltıyorsa da, güçlü başlıkların içerikleri görüntülememizi sağlaması konusundaki başarısı yadsınamaz. Birkaç alternatif başlık fikri oluşturun ve bu başlıkları Twitter üzerinden test edin. Bir miktar gizemli olmak, etkili başlık oluşturmada yardımcı olabilir. Fakat kullanıcılarınızı yanlış yönlendirecek başlıklardan kaçının.

Paylaşım Butonlarını ve Sosyal İşaretlerinizi Optimize Edin

Paylaşım tuşlarının siteniz içerisinde rahatlıkla görünebilir olması gerekir. Bu tuşların özellikle içeriklerin en üstünde görünmesinin, insanları paylaşmaya daha fazla yönelttiğini söyleyebiliriz. Sosyal ağlarda paylaşma butonları ile daha fazla geri dönüş elde etmeniz olası hale gelir.

Hedefe Yönelik Meta Etiketlemeler

Belirgin ve hedefe yönelik bir yazı başlığı, ilgili anahtar kelimelerde arama motorlarında üst sıralarda görüntülenme ihtimalinizi artırır. Buna, yine hedefe yönelik bir title etiketi ile meta description eklenmesi ve anahtar kelimelerin eklenmesi oldukça faydalı olacaktır. Bu noktada dikkat edilmesi gereken, çok fazla sayıda anahtar kelime kullanımından kaçınılmasıdır.

Site İçi Linkler Oluşturun

Site içi linkler, sitenizi ziyaret eden kişileri belirli içeriklerle ilgili yönlendirme etkisine sahiptir. Eğer herhangi bir içeriğin önem seviyesi yüksekse, bu durumda ona ana sayfadan link vermek, ona yönelik trafiğin artmasındaki en etkili yoldur. Alternatif olarak, ilgili varış sayfaları veya popüler içerikler arasında verilen linkler kullanıcıları sitenizde kalmaları için yönlendirebilir.

Google News’e Kayıt Olun

Eğer siteniz belirli özellikleri taşıyorsa, bu durumda onu Google News içerisine eklemek organik trafik performansında önemli bir artış yaşamasını sağlayabilir.

Yayıncılara Ulaşın

Daha önce sizin de yayın yaptığınız bir konuya ilgi gösteren gazetecilere ve bloggerlara ulaşmak, içeriğinizin doğru kişilerle paylaşılmasını sağlamak için en etkili yollardan biridir.

İlgili Kanallarda Paylaşımlar Yapın

İçeriğinizi yayınladığınız gün içerisinde onunla alakalı birkaç tane tweet atın ve bu paylaşımlara içerik yayınlandıktan sonraki haftalarda da devam edin. Ayrıca ilgi çekmek için eski içeriklerinizi de Retweet etmeyi unutmayın. Slideshare, Instagram ve Pinterest türü sosyal ağlara görseller yükleyin. YouTube’da aktif olun ve düzenli olarak diğer popüler sosyal ağlarla kullanıcılarınıza nasıl ulaşabileceğinizi değerlendirin (Örneğin Snapchat ve WhatsApp). Duygusal anlamda ilgi çekici içerikler, Twitter’a göre Facebook üzerinde daha fazla ilgi çekiyor. Bununla birlikte, Facebook üzerinde aynı içeriği defalarca paylaşmak faydalı olmayabilir. Ancak tekrar tekrar paylaşma seçeneğini Twitter üzerinde değerlendirebilirsiniz. Her ne kadar ücretsiz olmasalar da Outbrain ve StumbleUpon gibi siteler sosyal ağlarda içeriğinizin görüntülenmesine katkı sağlayabilir.

Email Yoluyla Doğrudan Kullanıcılarınıza Ulaşın

Email listeniz kullanıcıların profillerine göre gruplanmışsa, bu durumda içeriğinizi de alakalı kullanıcılara doğrudan gönderme konusunda daha şanslısınız demektir.

İçeriğinizi Offline Dünyada Değerlendirin

Özellikle belirli bir etki sahibi kişinin potansiyel kullanıcılara ulaşmasını istiyorsanız (örneğin, belirli bir gazetedeki bir gazeteci), içeriğinizi dijital dünyanın sınırları dışında da değerlendirebilirsiniz. Özellikle görsel açıdan değerli olarak görülebilecek infografik veya fotoğraf serisi gibi içeriklerinizin çıktısını alarak onları gazetelerde yayınlatmak, dijital dünyadaki içerik kalabalığından sıyrılmanın iyi bir yoludur.

İçerik Pazarlama Sürecini Ölçümlemek & İçeriği İzleme ve Değerlendirme

İçerik stratejinizin ve içeriklerinizin istatistikleri hakkında mutlaka bilgi sahibisinizdir. Soft metrikleriniz kullanıcılarınızla olan etkileşimleri, geri dönüşleri ve marka farkındalığını ölçerken, hard metrikleriniz satış etkilerini ve sitenize yönelen kullanıcıların istatistiklerinden oluşur. Tüm bunların zaman içerisinde takip etmenizi sağlayacak bir doküman oluşturun – farklı içerik pazarlama çalışmalarının performanslarını zamana göre değerlendirme konusunda böylesi bir referans faydalı olacaktır. Edindiğiniz deneyimlerden öğrenmenizi sağlar. Bunu sağlayabilmek için tek bir Excel sayfası hazırlamanız dahi yeterli olacaktır.

Neyi Ölçmeliyim?

Neyi ölçmeniz gerektiği, içeriklerinizin hedeflerine göre değişir. Doğrudan kazanç elde etmenizi sağlamayan farklı aksiyonlara bir limit değer ataman

ız (örneğin, sosyal etkileşimler, email kayıtları, vb.) çalışmanızın toplam başarısını ölçmenizde yardımcı olacaktır. Hedefler belirlemeyi unutmayın, her bir ölçüm için ideal skorların ne olduğunu mutlaka belirleyin.

İçeriği Geri Çekmek

İçerik pazarlaması uzun soluklu bir süreçtir. Oluşturduğunuz ilk birkaç içerikle büyük değişimler yaşamayı beklemeyin. Markanızın değerlerini sahiplenen ve yüksek kaliteye sahip olan güvenilir bir kaynak oluşturmak oldukça fazla zaman alır. Bununla birlikte, değişimlere açık olup, içeriğinizin performansına göre hareket etmekte fayda vardır. Eğer bir içerik beklediğiniz şekilde size geri dönüş sağlamıyorsa, bu tür durumlarda konuya olan bakış açınızı değiştirmekten ve yeni bir şeyler denemekten çekinmeyin. Bu gibi durumlarda mutlaka farklı “call to action” alternatifleri deneyin, farklı başlıkların başarısını test edin ve hatta görsellerinizi değiştirmeyi düşünün. İçerik çok yoğun ve okunması zor mu? Yeteri miktarda görsel var mı? Bu tür soruları içerikleriniz hakkında kendinize düzenli olarak sormanız gerekir. Küçük bir değişim, büyük etkilere sahip olabilir. Doğru zamanlarda doğru kararları almaktan çekinmeyin.

İçerik Pazarlama Sürecinizi Kimin Yöneteceğini Bulmak

İçerik pazarlama, insan gücü gerektirir. Bu nedenle ilk aşama, süreci kimin yöneteceğini bulmaktır. Tüm ekibin yapısına uygun birini bulmak neredeyse imkansızdır ve bu, şirketinizin büyüklüğüne, pazarlama ekibinize ve bütçenize göre farklılık gösterir. Ancak bu üç şeyin birbiriyle bağlantılı olduğunu varsayarsak, diğer içerik pazarlama odaklı şirketlerin çalışma şekillerine dair bir çerçeve sunmak mümkündür. Bu sayede doğru kişiyi işe alabilir ve şirketiniz içerisinde bu farklı alanları doğru şekilde konumlandırabilirsiniz.

Ekibinizin Yapısı

Tek başına çalışan bir girişimciyseniz ya da pazarlama işi için tek bir kişi ile çalışıyorsanız, bu işteki sorumluluklar şu şekilde olmalıdır:

  • İçerik hazırlamak – yazılı ve sözlü, uzun ve kısa (tüm kullanıcılar için bir blog gönderisi ve benzeri)
  • İçeriği SEO temelleri üzerinde optimize etme
  • Sosyal medya yönetimi

Mike Volpe’a göre, “Satış ekibinize yardımcı olmanın en iyi yolu, marka farkındalığı yaratmak ve giderek daha fazla kişinin sitenize yönlenmesini sağlayan içerikler hazırlamaktır. İki kat fazla yönlenme artışı, iki kat fazla nitelikli müşteri demektir, tabii ki yeni gelen müşterileri etkili bir biçimde filtreleyebilmenize olanak sağlayan bir yazılımınız olduğu sürece. Etkili bir satış gerçekleştirmenin ve başarılı bir pazarlama yürütmenin yolu budur.”

Bu aşamada, bir-iki içerik pazarlamacısının birlikte yaptığı iş – İçerik hazırlama, SEO ve sosyal medya yönetimi –, tek bir kişinin yaptığı işle hemen hemen aynı sonucu verir. Volpe’nin önerdiği gibi, içerik pazarlama süreci için iki farklı kişiyi işe alsanız dahi, iki farklı çalışanın sorumluluklarını ayırmak oldukça güçtür. Her iki çalışan da bahsedilen üç yükümlülüğe katkıda bulunmalıdır ve içerik pazarlama sürecinin yürütülmesi iki çalışan arasında paylaştırılmalıdır.

Ekibiniz Büyüdüğünde

Ekibiniz büyüdüğünde ise iş bölümü şu şekilde olabilir:

  • Blog İçerikleri: İki çalışan
  • Uzun/Premium içerik: Bir çalışan
  • SEO: Bir çalışan
  • Tasarım: Bir çalışan

Bu büyüklükte bir işletmede, genellikle, tüm bu çalışanların rapor verdiği bir pazarlama yöneticisi bulunur. Bu noktada, pazarlama yöneticisi içerik pazarlama sürecini yönetirken, günlük etkinlikler beş kişilik ekip tarafından yürütülmelidir. Yaklaşık 20 kişilik bir pazarlama ekibi söz konusu olduğunda ise, içerik pazarlama ekibiniz tamamen aynı roldeki çalışanlar – blog yazarları, uzun içerik yaratıcıları, SEO uzmanları, tasarımcılar tarafından yürütülecek, sadece sayı iki katına çıkacaktır. Bu noktada, blog yazarı olarak ekibin içerisinden üç çalışanı ve diğer her bir pozisyon için iki çalışanı görevlendirmelisiniz. Blog yazarlarından birinin özellikle düzenleme konusunda uzman olması akıllıca olabilir. Böylelikle, faaliyet arttıkça, içeriğin kalitesinin devamını sağlayabilecek bir çalışana sahip olursunuz.

Bu büyüklükte bir işletmede; pazarlama yöneticinize yüzlerce raporun sunulmasını istemiyorsanız, içerik pazarlama ekibiniz için ayrıca bir lider bulunmalıdır. Bu kişi, bütçeyi ayarlar, doğru çalışanları işe alır, içerik fikirlerine katkıda bulunur, büyüme yollarını araştırır ve içerik pazarlama sürecinin gelişigüzel yürütülmesinin önüne geçmek için pazarlama ekibi içerisindeki diğer liderler arasındaki koordinasyonun sağlanmasına yardımcı olur. Tasarımcılar, tüm ekiplerdeki çalışanların isteklerini karşılamalıdırlar. Bu onları, piramidin yalnızca üst kısmına odaklanmaktan ziyade, tümüyle ilgilenebilen pazarlamacılar yapar.

Kendi Başına Tasarım Yapabilen İçerik Yaratıcıları

Kendi başına tasarım yapabilen içerik yaratıcıları da işe alabilirsiniz. E-book düzenleme, sosyal medya görselleri oluşturma ya da bazı basit, başlangıç seviyesindeki tasarım işlerini yapabilen kişiler bu tanıma uygun olacaktır. İçerik pazarlama bütçenizin; ihtiyaç halinde, üçüncü şahıslar tarafından talep edilen ajans ücretleri ve sözleşmeli tasarım işlerini de kapsadığını unutmayın.

İçerik Pazarlama İçin Çalışacak Ekibin Seçimi

Yukarıda farklı içerik pazarlama ekibi türlerini ve birlikte çalışabileceğiniz farklı meslek gruplarını inceledik. Peki bu kişiler ne yaparlar ve bu roller için doğru insanları nasıl seçersiniz? Başlangıç için, ideal bir adayın sahip olması gereken bilgi ve becerilerle birlikte bazı temel meslek tanımlarını aşağıda inceleyebilirsiniz. Spesifik ihtiyaçlarınız çeşitlilik gösterebilir. Örneğin, uzun türde içerikler oluşturan ekip çalışanlarından, kodlama deneyimi veya çeşitli konularda uzmanlık bekleyebilirsiniz. Ya da ihtiyaç duyduğunuz ünvanlar değişebilir ve aradığınız “içerik yaratıcıları” aslında “içerik stratejistleri” olabilecekleri gibi, “sosyal medya yöneticileri” bu konuda gerçek birer “uzman” da olabilirler. Bu doğrultuda, uygun gördüğünüz değişikliği yapabilirsiniz. Bu pozisyonlardan herhangi biri için ilk defa işe alım gerçekleştirecekseniz, aşağıdaki taslak, başlamanız için size yardımcı olabilir.

Blog Yazarı

Blog yazım ekibinize katılacak uzman bir yazar arıyorsunuz. Adaylar; yazma konusunda oldukça becerikli ve tutkulu olmalı, bunun yanı sıra sektörle ilgili kapsamlı bilgi sahibi de olmalıdır. Blog yazarının, tüm blog içeriği üzerinde, şirketin sesi olması ve bu işlevini daimi olarak geliştirmesi beklenir.

Sorumluluklar:

  • Blog için çok geniş bir aralıkta, çeşitli konularda yazı yazmak
  • Diğer çalışanlara geri bildirim sağlamak ve farklı yazarların içeriklerini editlemek
  • İçeriği arama motorları için optimize etmek ve içeriğin yayılmasını sağlamak
  • Blog stratejileri / taktiklerini geliştirmek için analitik projeler yürütmek
  • Blogun takipçilerini ve bloga olan erişimi artırmak

Aranması Gereken Nitelikler:

  • Sektöre ve işletmenizin misyonuna yönelik merak ve hassasiyet
  • İşletmenizin farklı türdeki içeriklerinin tarzına, niteliğine ve düşüncesine yönelik uyum ve çok iyi derecede yazma ve düzenleme becerisi
  • Blog pazarlama stratejileri ve taktiklerinin optimizasyon / ölçeklendirme sürecinde veri kullanımına dair analitik zeka ve ilgi
  • Bağımsız çalışma ve projeleri birçok farklı dinamikle birlikte yönetme konusunda organizasyon becerisi
  • Pazarlama ve içerik hazırlama konusunda 2-3 yıl deneyim

Uzun İçerik Yaratıcısı

Bu noktada aramanız gereken kişi, düzenli olarak proje ve blog içeriği üretebilecek ve yazabilecek, şirketinizin dijital ayak izini, bilinirliğini ve müşteri havuzunu genişletebilecek yetenekli ve üretken bir içerik yaratıcıdır. Bu pozisyon; yüksek derecede yaratıcılık, ayrınt

ı hassasiyeti ve proje yönetimi becerisi gerektirir.

Sorumluluklar:

  • Müşterilerin, takipçilerin, bilinirliğin ve diğer önemli değişkenlerin sürekliliğini sağlamak için her ay 1-2 ücretsiz içerik oluşturmak (e-kitaplar, tanıtım yazıları, veri grafikleri, rehberler vb.)
  • Arama, sosyal medya ve email üzerinden gelen kullanıcılar aracılığıyla ve diğer projelerin de desteğiyle düzenli olarak blog içeriği sağlayarak site ziyaretçilerini cezbetmek
  • Düzenli olarak ihtiyaçlarına uygun ve yararlı içerikler oluşturarak abone sayısını artırmak
  • Hem çıkar ortakları hem de hedef kitlenin ihtiyaçlarına uygun içerik üretmek için; tasarımcılar, ürün pazarlama ve satış personeli, işletme dışı etkenler ve sektör uzmanları ile işbirliği sağlamak
  • Fikirlerinin zaman ve efor gerektirdiğine dair diğer kişileri ikna etmek. Bu pozisyon, pazarlama ekibinin çekirdeğini oluşturur ve diğer çalışanlar, her gün sizin ortaya koyduğunuz işleri temel alırlar.

Aranması Gereken Nitelikler:

  • Lisans derecesi ya da eşit düzeyde iş deneyimi
  • Özellikle internet için içerik üretimi konusunda geçmiş deneyim ve farklı sosyal mecralara yönelik tecrübe (blog, SlideShare, Facebook, Twitter vb.)
  • Çevrim içi veya çevrim dışı kullanıcı kitlesi genişletme konusunda geçmiş deneyim
  • Oldukça yaratıcı, mükemmel içerikler oluşturan bir yazar, aynı zamanda da süreç odaklı olmalıdır. Çok boyutlu düşünme becerisine sahip ve karar vermek için veri odaklı çalışabilmelidir.

Sosyal Medya Yöneticisi

Takipçi sayısını artıracak, süreklilik sağlayacak ve potansiyel müşterileri, şirketin aktif savunucularına ve destekçilerine dönüştürebilecek bir sosyal medya yöneticisi bu pozisyon için idealdir. Sosyal medya uzmanı, pazarlama konusundaki en iyi uygulamalara ve trendlere hakim olmalı, yaratıcı fikirler ortaya koymaktan keyif almalı ve nasıl dijital hedef kitlesi oluşturulabileceğine dair bilgi sahibi olmalıdır.

Sorumluluklar:

  • Şirketin; Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest ve diğer mecralardaki (Snapchat, Instagram, Vine vb.) sosyal medya profillerini güçlendirmek ve yönetmek.
  • Farklı mecralara uygun içerikler oluşturmak.
  • Şirket hakkında, sektörle veya rakipleriyle ilgili sosyal medyada yürütülen konuşmaları takip etmek ve bilgiye dönüştürmek.
  • Düzenli olarak sosyal medya kampanyaları ve promosyonları üretmek ve bunların başarılarını; Twitter sohbetlerinden, Google+ Hangouts’a ya da LinkedIn konuşmalarına kadar uzanan aralıkta takip etmek.
  • Hedef kitlenizi bilgilendirecek ve eğlendirecek içeriklerin oluşturulabilmesi için diğer pazarlamacılar ve içerik yaratıcıları ile iş birliği halinde çalışmak
  • Sosyal medyadaki varlığınızdan kaynaklanan trafik ve müşterileri istikrarlı ve uygun şekilde yönetmek.

Aranması Gereken Nitelikler:

  • Lisans derecesi ya da eşit düzeyde iş deneyimi
  • Sosyal medyada bulunan her bir mecraya ve en iyi uygulamalarına dair hakimiyetle birlikte aktif ve çok yönlü sosyal medya kullanıcılığı
  • Karar verme sürecinde hem veri hem de sezgisel bilgi kullanımı becerisi ile birlikte mükemmel derecede iletişim ve yaratıcı düşünme yeteneği

SEO Uzmanı

SEO uzmanı, şirketin ve içeriklerinin belirli anahtar kelimelerde gelişmesini sağlayabilecek fırsatların tanımlanmasından ve işleme koyulmasından sorumludur.

Sorumluluklar:

  • Şirketin hem site içi hem de site dışı SEO uygulamalarını gerçekleştirmek
  • SEO’ya uygun yüksek kalitede içerik yaratmak için blog yazarlarıyla iş birliği içerisinde çalışmak
  • SEO sürecini yürütmek ve trafik, tıklama ve dönüşüm oranı verilerini baz alarak hedef belirleme sürecini sağlamak
  • Hemen çıkma oranı ve dönüşümlerle ilgili hedefler belirlemek.
  • SEO ve başlıca arama motorları ile ilgili en son trendleri ve değişiklikleri takip etmek

Aranması Gereken Nitelikler:

  • Lisans derecesi ya da eşit düzeyde iş deneyimi
  • Organik sıralanmaları ve optimizasyonunu etkileyen faktörlere ve algoritma güncellemelerine dair kapsamlı bilgi
  • Web analizi ve anahtar kelime araçlarının kullanımına dair yeterli düzeyde beceri
  • Mükemmel derecede sözlü ve yazılı iletişim becerisi

Tasarımcı

Tasarımcı, şirketin pazarlama yöntemlerinin ve ürünlerinin ayrıca diğer pazarlama hedeflerini desteklemek için hazırlanan içeriklerin oluşturulması ve korunması sürecinden sorumludur. Bu kişi; teoriden pratiğe, markayı canlandırabilmeli ve bunun, tüm temas noktaları üzerinde devamlılığını sağlayabilmelidir.

Sorumluluklar:

  • Uzmanlığını ve estetik bilgisini kullanarak yeni tasarım ve içerik fikirlerinin ortaya konulmasına yardımcı olmak.
  • İçeriklerinin canlanmasına yardımcı olmak için uzun ve kısa içerik yazarları ile işbirliği halinde çalışmak.
  • Sosyal medya, blog, email ve diğer mecralardaki gönderilerinin daha etkili olabilmesini sağlamak için ekibe şablonlar hazırlamak ve düzenlemek.
  • İhtiyaç halinde; sunumlar, levhalar ve fuar tasarımları gibi diğer tasarım ihtiyaçlarını karşılamak.

Aranması Gereken Nitelikler:

  • Lisans derecesi ya da eşit düzeyde iş deneyimi
  • Bir pazarlama ajansında kurum içi tasarımcı olarak geçmiş deneyim (Bu pozisyona başvuru için mutlaka iş örnekleri talep etmeniz gerekir).
  • Mobil sistemlere/tablet sistemlerine ve masaüstü sistemlere uygun tasarım deneyimi.
  • Adobe Creative Suite ve benzeri programlarda uzmanlık (HTML, CSS ve JavaScript bilgisi tercih sebebi olmalıdır.)

Uygun İçerik Pazarlama Araçları & Teknolojilerinin Edinilmesi

İçerik pazarlamasının iyi yanı; bu işi yapması için doğru kişiyi (ya da kişileri) ekibinize bir kere kattığınızda, ihtiyacınız olan neredeyse her şeyi elde edecek olmanızdır. Bu noktada, içerik yayınlamak için kullanabileceğiniz bazı temel araçları ve teknolojileri öğrenmeniz de işinize yarayabilir.

CMS – İçerik Yönetim Sistemi

İçerik pazarlama ekibinizin, IT departmanı ya da bir yazılım geliştiriciye ihtiyaç duymadan blog yaratabilmesini ve içerik girebilmesini sağlayacak bir CMS kullanmalısınız. Serpstat’ın yeni aracı, sitenize veya blogunuza daha fazla trafik getiren benzersiz içerikler oluşturmanızı otomatikleştirir ve size yardımcı olur! Hazır metinlerle başlıklar ve açıklamalar oluşturun, metni yeniden ifade edin ve dilbilgisi ve yazım hatalarını kontrol edin. Kendi makalelerinizi oluşturun veya mevcut metinlerinizden (veya rakipleri araştırarak bulduğunuz metinlerden) anahtar kelimeler çıkararak oluşturun.

Web Analizi Araçları

İçerik pazarlama performansınızın hedeflerinize ulaşıp ulaşmadığını anlayabilmek için; websiteniz ve blogunuz için analiz araçlarına ihtiyaç duyarsınız. Bazı içerik pazarlama ekipleri Google Analytics kullanırken; bazıları da, içerik pazarlama çalışmalarını kazançlarına göre ölçebilmelerini sağlayacak diğer araçları tercih edebilirler.

Proje Yönetimi Yazılımı

Sosyal medya yönetimi ve düzenli olarak devam eden blog içeriği oluşturulmasıyla birlikte, içeriklerinizin büyük bir kısmı, birden çok kampanya ve ekip çalışması için kullanılacağı için bir proje yönetimi aracına sahip olmak da önemlidir. Bunun için içeriklerinizi organize etmenize, son teslim tarihlerini belirlemenize, dosya eklemenize ve birden çok ekip üyesi ile işbirliği halinde çalışmanıza yardımcı olan Trello adındaki ücretsiz yazılımı kullanabilirsiniz. Planlamadan yayınlamaya kadar, içerik projelerinizin organizasyonunu sağlamak için kullanabileceğiniz bir diğer araç ise Zerys’tir.

Tasarım Yazılımı

Görsel içerik, içerik pazarlama stratejilerinin başarısında büyük rol oynar. Adobe Creative Suite programı; e-kitap, tasarım grafikleri düzenlenmesi ve sosyal medya görselleri vb. içeriklerin oluşturulmasında, içerik pazarlamacılarına ihtiyaçları olan her şeyi sunar. Tasarım ekibi kendisini çoğunlukla InDesign, Photoshop, Illustrator ve Acrobat programlarını kullanırken bulacaktır. Ücretsiz bir alternatif olarak, Canva’yı da deneyebilirsiniz. Bu yazılım

, her seviyedeki tasarımcının sunum, kapak fotoğrafı, reklam ve benzeri görsel içerikleri yaratmalarını kolaylaştırır.

İçerik Pazarlaması ve Yapay Zeka

Yapay zeka hayatımıza çok hızlı bir giriş yaptı. Beraberinde pek çok değişiklik getiren yapay zeka uygulamaları sayesinde işlerimizi planlama, yürütme ve ölçümleme süreçleri de hızlandı. Doğal olarak bu değişim rüzgarı, içerik pazarlamasına da fazlasıyla yansıdı.

Peki, içerik pazarlamasının hangi süreçlerinde yapay zekadan faydalanabilirsiniz? Gelin, hep birlikte bakalım.

Yapay Zeka Araçları ile İçerik Fikri Bulmak

Yeni bir içerik fikri bulurken çoğu zaman zorlanıyoruz. Zira birçok içerik fikri halihazırda zaten hayata geçmiş durumda. Ama üretilecek fikirler hiçbir zaman son bulmaz. Hayat devam ettiği sürece, özgün içerik fikirleri doğacak ve uygulanmaya devam edecektir.

Eğer fikir bulma süreçlerinde zorlandığınızı düşünüyorsanız, size harika bir haberimiz var: AI araçları ile içerik fikirleri bulabilirsiniz. İster blog yazısı, ister sosyal medya içeriği, ister video, isterseniz de e-book… Hangi içerik türünü seçerseniz seçin, doğru araçları kullanarak birçok içerik fikri üretebilirsiniz. Hem de dakikalar içerisinde!

Hemen bir uygulama yapalım ve ChatGPT ile içerik fikri bulalım.

Gördüğünüz gibi, kısa bir istem (prompt) yazdık ve bize anında içerik fikri verdi. ChatGPT yerine Google Bard da kullanabilirsiniz. Tercih tamamen sizin. İstemi İngilizce yapmamın sebebi ise İngilizcede daha iyi sonuçlar vermesidir. Ama siz Türkçe olarak da kullanabilirsiniz. Doğru istemleri girerek dakikalar içinde yüzlerce içerik fikri üretebilirsiniz.

Üstelik, ChatGPT for work gibi uygulamaları Google Sheets’e entegre ederek üretkenliğinizi daha fazla artırabilirsiniz. Bu entegrasyon süreçleri ve kullanım hakkında detaylı bilgi almak için daha önceden hazırlamış olduğumuz ChatGPT for Work ile Sosyal Medya İçerik Optimizasyonu içeriğine göz atabilirsiniz!

Yapay Zeka Araçları ile İçerik Takvimi Oluşturmak

İçerik fikri buldunuz ama tahmin edebileceğiniz gibi sadece fikirleri bulmak yeterli olmuyor. Onları planlı bir şekilde uygulamaya koymak da en az içerik fikri bulmak kadar önemli!

İçerik pazarlama stratejisi oluştururken takvim oluşturmanın birçok avantajı var. Bu sayede istikrarlı bir içerik yayın planı oluşturabiliyorsunuz. Bu da hedef kitleniz üzerinde olumlu bir etki yaratıyor.

Peki, yapay zeka araçları ile içerik takvimi oluşturabileceğinizi biliyor musunuz? Hemen ufak bir uygulama ile gösterelim!

Ne kadar basit değil mi? Basit ama etkili. Hem de çok.

Saniyeler içinde yayın tarihi, içerik fikri ve caption içeren bir içerik takvimi oluşturabiliyoruz. Bu tarz bir içerik takvimini kullanarak, içerik pazarlama çalışmalarını çok daha tutarlı ve istikrarlı bir şekilde yönetebilirsiniz. Bunu web siteniz için de kullanabilirsiniz, sosyal medya hesaplarınız için de. Sadece doğru istemleri girmeniz yeterli.

İçerikleriniz İçin Outline Oluşturmak

Bir içeriği üretmeden önce mutlaka detaylı araştırma yapmalı ve outline oluşturmalısınız. Sadece şu sorulara yanıt vermeniz dahi bu süreçte sizi hızlandıracaktır:

  • Bu içerikte hangi başlıklar yer alacak?
  • Bu başlıklar hangi konuları kapsayacak?
  • Hangi başlıkta nelere detaylı olarak değineceğiz?

Biraz yorucu bir süreç gibi gelebilir ama AI ile bu zorlu süreci de kolaylıkla halledebilirsiniz. Nasıl mı? Gelin, birlikte bir outline hazırlayarak gösterelim!

Bu outline, seyahat odaklı web sitemizin blog sayfası için oluşturacağımız bir içeriğin ana hatlarını oluşturacak. Gördüğünüz gibi, içerik üretmeden önce ana hatlarını oluşturmanız işinizi oldukça kolaylaştırıyor. Bu sayede yazım sürecinde pek fazla tıkanma yaşamazsınız çünkü hangi başlıkta hangi konulara değineceğinizi önceden belirtmiş olursunuz.

Bunu yola çıkmadan önce yol haritanızı çizmek ve yol boyunca bu haritayı takip etmek gibi düşünebilirsiniz.

ÖNEMLİ İPUCU: Yapay zeka araçlarıyla içerik üretmeden önce outline oluşturmak, çok daha iyi sonuç almanızı sağlar. Birbirini tekrar eden cümlelerden uzaklaşmak ve daha etkili bir içerik üretmek için detaylı bir outline oluşturmaya özen gösterin.

Yapay Zeka ile İçerik Oluşturmak

Şimdi geldik içerik pazarlamasının belki de en önemli aşamasına: İçerik oluşturmak. Bu aşama o kadar önemli ki, kaliteli ve etkili içerikler üretmediğiniz sürece bütün çabalarınız boşa gidebilir. Eğer içerik pazarlamasında fark yaratmak istiyorsanız, fark yaratan içerikler üretmek zorundasınız.

Yapay zekanın gelişimi ve ChatGPT’nin ortaya çıkışı ile birlikte içerik üretim süreçlerinde bir devrim yaşandı. ChatGPT temel alınarak geliştirilen çeşitli yapay zeka araçları da içerik üretme süreçlerinde kullanılmaya başlandı.

Hatta bazı web siteleri şimdiden AI ile oluşturulan içeriklerini kullanıcıları ile buluşturdu. Bu noktada, siz de içerik üretmek için yapay zeka uygulamalarından faydalanmak isteyebilirsiniz. Peki, bunu nasıl yapabilirsiniz?

İki seçeneğiniz var:

  1. ChatGPT veya Bard kullanıp gerekli istemleri detaylı bir şekilde girerek içerik üretmek.
  2. Writesonic, Jasper, Wordtune, Rytr vb. ücretli araçları kullanmak.

İlk seçenekte yapay zekayı prompt’lar ile siz beslersiniz. Tek tek içeriğin kaç kelime olması gerektiğini, nasıl bir üslup kullanılarak yazılacağını belirlersiniz.

İkinci seçenekte süreçler daha kolay olur. Zira bu tip araçlar zaten halihazırda ChatGPT altyapısını kullanır. Önceden istemler iletilerek yapay zeka eğitildiği için size bazı seçenekleri doldurmak ve o şekilde içeriğinizi üretmek kalır.

Örneğin, Writesonic aracında bulk yani toplu bir şekilde içerik oluşturma seçeneği de yer alır. Dili, özellikleri vb. seçerek daha hızlı bir şekilde içerik üretme şansınız olur. Ancak bunlar ücretlidir.

Bir diğer benzer araç olan Jasper’da da çeşitli alanları doldurarak istediğinize yakın bir içerik üretme şansınız olur. Brand voice (markanın iletişim tonu) dahi seçebilirsiniz.

Eğer bu tip araçlara bütçe ayıramıyorsanız, ChatGPT veya Bard kullanabilirsiniz. Peki, ChatGPT ile nasıl bir içerik üretebilirsiniz? Hangi istemler size fayda sağlar?

Gelin, ChatGPT ile hızlıca bir blog içeriği hazırlayalım. Hatırlayacak olursanız, az önce bir blog içeriğimiz için outline oluşturmuştuk. Şimdi ChatGPT’ye de içeriği oluştururken bu ana hatları göz önünde bulundurması gerektiğini söylüyoruz. Ayrıca içeriği nasıl bir iletişim dili ile yazması gerektiğini ve sanki bir insan tarafından yazılmış bir içerik gibi görünmesi gerektiğini belirtiyoruz.

İçeriği Düzenlemek

İçerik fikri bulduk, takvim oluşturduk, içeriğin ana hatlarını çizdik, içeriği ürettik ve şimdi sıra geldi düzenleme aşamasına. İçerikleri üretmek kadar düzenlemek de önemlidir. Yazım yanlışlarını, imla hatalarını, iletişim tutarsızlıklarını ve gereksiz kelime kullanımını bu aşamada düzenliyoruz. Bu da çok daha kaliteli içerikler üretmemizi sağlar. İyi bir editleme süreci sayesinde içerikleriniz tam istediğiniz kaliteye sahip olabilir.

Bu aşamada yine yapay zeka araçlarından yararlanabilirsiniz. Bu konuda ChatGPT ve Bard’dan yararlanabileceğiniz gibi, Grammarly’e de göz atabilirsiniz. Grammarly, özellikle de AI Writer özelliği ile birlikte çok daha kullanışlı hale gelmiştir. Göz atmanızı mutlaka öneririz.

Dilerseniz, bu defa Google Bard ile içeriğinizi nasıl düzenleyebileceğinize bakalım. Öncelikle, ChatGPT ile az önce hazırladığımız içeriğin giriş paragrafına bilerek yazım yanlışları ekledik. Bakalım, Bard bunları tespit edip bize temiz bir şekilde verebilecek mi? Gerekli istemi yazıyoruz ve işte sonuç:

Gördüğünüz gibi, en sonda metnin düzenlenmiş halini verdiği gibi, hangi kelimeleri yanlış yazdığımızı da iletti. Siz de yapay zeka araçlarını kullanarak içeriklerinizi hızlıca düzenleyebilir ve böylece can

sıkan yazım yanlışlarından kolaylıkla kurtulabilirsiniz.

İçerik Pazarlamasında Yapay Zekanın Sunduğu Avantajlar

İçerik pazarlamasında yapay zekanın nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceğine dair önemli bilgiler verdik. Peki, yapay zekanın bu noktada gerçekten sunduğu avantajlar neler? Neden yapay zeka araçları ile içerik pazarlaması çalışmalarını yürütmelisiniz?

İşte en çok öne çıkan avantajlar:

  • Yazar tıkanıklığını (Writer’s block) minimum seviyeye indirirsiniz.
  • Hız kazanırsınız. İçerik pazarlama çalışmalarınızı çok daha hızlı bir şekilde yönetme imkanınız olur.
  • Daha kısa sürede daha fazla içerik üretebilirsiniz.
  • İçeriklerinizi üretirken ve düzenlerken zamanı çok daha verimli kullanabilirsiniz.
  • Ekonomik açıdan tasarruf edebilir ve bütçenizi daha farklı yerlerde kullanma şansına sahip olabilirsiniz.

Son Sözler

İçerik pazarlamasına dair merak ettiğiniz tüm detayları bulabileceğiniz bu içeriğimiz ile aklınızdaki bütün soru işaretlerini gidermeyi amaçladık. Bu içeriğimizde verdiğimiz tavsiyeleri adım adım uyguladığınız takdirde, içerik pazarlamasının gücünden yararlanabilirsiniz. Bu sayede marka bilinirliği oluşturacak, hedef kitleniz ile bağınızı güçlendirecek ve dönüşümlerinizi artıracaksınız.

Markanızın içerik pazarlaması ile büyümesini istiyor ve bu konuda profesyonel danışmanlar arıyorsanız, doğru adrestesiniz. İçerik pazarlamasında deneyim sahibi danışmanlarımızla size en doğru stratejiyi oluşturmak için hazırız. Bugüne kadar onlarca farklı markamıza bu alanda hizmet verdik ve müthiş başarı hikayelerine imza attık. Siz de içerik pazarlamasında başarıya ulaşmak için hemen bizimle iletişime geçin!

İçindekiler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir